آزمون دولینگو (DUOLINGO) چیست؟

آزمون دولینگو یک آزمون آنلاین است که در هر زمان و مکانی قابل اجراست. این آزمون مانند آزمون های آیلتس و تافل شامل چهار مهارت زبان انگلیسی، خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن است.

آزمون دولینگو یک آزمون تطبیقی است که بر کامپیوتر مبتنی است و میزان مهارت زبان انگلیسی فرد را مورد سنجش قرار می دهد. مدرک آزمون دولینگو در طی دو سال گذشته در بیشتر از ۵۰۰ کالج و دانشگاه در سراسر جهان به عنوان یکی از شرایط پذیرش دانشجو قرار گرفته است. از این رو آشنایی با آزمون دولینگو و تمام نکات و جزئیات آن برای داوطلبان آزمون های بین المللی زبان انگلیسی بسیار مهم می باشد.


منظور از انطباقی بودن آزمون دولینگو چیست؟

یعنی این آزمون به صورت پرسش به پرسش انجام می شود. در این آزمون هر پرسش بر اساس عملکرد داوطلب در پرسش قبلی, برای وی انجام میگیرد. برای مثال اگر فرد به پرسش های اولیه پاسخ صحیح دهد پرسشها یکی بعد از دیگری دشوار تر خواهد بود و اگر پاسخ ها صحیح نباشد از سطح دشواری سوالات کاسته شده و سوالات راحت تر برای فرد ارائه می شود.

آزمون دولینگو چگونه است؟

این آزمون در سه بخش راه‌اندازی سریع، پرسش های انطباقی و مصاحبه ویدیویی انجام می گیرد.

در بخش راه اندازی سریع، مقررات و شرایط آزمون دولینگو ارائه می شود که مجموعاً در ده دقیقه است و این قسمت شامل نمره ای نمی باشد.

در بخش پرسش های انطباقی که همان قسمت اصلی آزمون است؛ در این آزمون مهارت های شنیداری، گفتاری، نوشتاری و قرائت انجام می گیرد و مهلت انجام آن ۲۵ دقیقه می باشد.

مصاحبه ویدیویی بخش سوم از آزمون دولینگو است. این بخش شامل نمره ای نیست اما پاسخ های داوطلب به سازمان هایی که نمرات داوطلب برای آنها ارسال شده فرستاده خواهد شد.

پیشنهاد میشود مقاله ایلتس برای مهاجرت را مطالعه کنید

آزمون دولینگو شامل چه مواردی است؟

آزمون دولینگو شامل گوش دادن به کلمات گفتاری و انتخاب مورد درست، مرور کلمات نوشتاری و انتخاب مورد صحیح، تکمیل حروف پاک شده از یک متن، توصیف کردن یک تصویر به صورت نوشتاری یا با صدای واضح، ضبط صدای داوطلب با جملات کتبی، پاسخ دادن به صورت کلامی به یک سوال گفتاری، پاسخ دادن نوشتاری به سوالات کتبی و تایپ جملاتی که می شنوید.

در آزمون دولینگو بخش مصاحبه ویدیویی نیز وجود دارد که در آن داوطلب می تواند بین ۱ تا ۳ دقیقه راجع به موضوعی که انتخاب نموده صحبت نماید. معمولاً آنها دو پیشنهاد ارائه می کنند؛ نتیجه این مصاحبه نیز همراه با نمرات داوطلب اعلام میگردد.


چگونه می توان آزمون دولینگو را انجام داد؟

داوطلب باید مدرک شناسایی معتبر مانند پاسپورت داشته باشد.

اینکه این آزمون در مکانی که شما انتخاب کرده اید انجام می شود به این معنی نیست که قوانین و ضوابط قابل اهمیتی برای آزمون وجود ندارد. در حقیقت برای آزمون دولینگو قوانین بسیار دقیق در نظر گرفته شده است تا تمام داوطلبان بدون هیچگونه تقلبی بتوانند در این آزمون شرکت نمایند.

تمام افراد موظف هستند از تمام دستورالعمل ها و شرایط آزمون آگاهی لازم را داشته باشند.

داوطلب باید تنها باشد هیچ کس دیگری در کنار داوطلب نمی‌تواند قرار گرفته و یا در طول امتحان با کسی صحبت کند.

داوطلب نمی‌توانند از پنجره مرورگر خود در طول آزمون خارج شود. ممکن است یکی از دشواری های این آزمون این باشد که شما نمی توانید در طول آزمون یادداشت برداری انجام دهید. البته چون پاسخ اکثر سوال ها نسبتاً کوتاه است احتیاج به یادداشت برداری احساس نمی شود.

هر فرد می‌تواند در طی یک ماه دوبار این آزمون را انجام دهد، یعنی اگر به هر دلیلی از جمله اشکالات فنی مانند قطع اینترنت در حین امتحان، آزمون شما به اتمام نرسید، می توانید در زمان دیگری این آزمون را تکرار کنید و برای شما همان یک بار محاسبه می گردد.

پس از اینکه نمرات وارد شد شما می توانید صفحه نتایج را به هر موسسه یا دانشگاهی که مدنظرتان است ارسال نمایید. محدودیتی برای تعداد گزارش های ارسال شده برای دانشگاه ها و موسسات دیگر وجود ندارد.


متاسفانه در آزمون زبان دولینگو آموزش زبان فارسی وجود ندارد. برای این منظور می‌توان از طریق آدرس وب سایت دولینگو زبان فارسی را اضافه نمود.


مقررات آزمون دولینگو:

  • نگاه شما باید در طول آزمون به دوربین وب کم باشد و به اطراف نگاه نکنید.
  • گوش های افراد باید کاملاً مشخص باشد و با مو یا کلاه یا غیره پوشیده نشده باشد.
  • کسی نباید در داخل اتاق بوده و با کسی صحبت نمایید، اتاق باید کاملاً ساکت باشد.
  • نباید هیچ گونه کاغذ خودکار یا موبایلی در نزدیکی شما وجود داشته باشد.
  • از هیچ وسیله ای برای ضبط کردن آزمون نمی توان استفاده کرد.
  • اتاق باید کاملاً روشن باشد و صورت داوطلب واضح باشد.
  • وب کم باید از ابتدا تا انتهای آزمون روشن باشد.
  • در آزمون حتماً باید از مرورگرهای های chorme یا opera وارد سایت شوید.


نحوه نمرات در آزمون انگلیسی دولینگو:

در این آزمون از ۱۰ تا ۱۶۰ به شرکت کنندگان نمره داده می شود. اکثر دانشگاه ها نمره ۱۱۵ تا ۱۳۰ را برای این آزمون مد نظر دارند.


مزیت آزمون دولینگو نسبت به سایر آزمون ها چیست؟

آزمون دولینگو به علت قیمت مناسب، آسان بودن در نحوه برگزاری آزمون با استقبال متقاضیان در این آزمون رو به رو شده است.


چگونه برای آزمون انگلیسی دولینگو آماده شویم؟

در آزمون دولینگو قرار است که مهارت شما را در توصیف عکسی که هرگز ندیده‌اید سنجیده شود و بنابراین آمادگی برای این امتحان دشوار است. بهترین کار این است که برای کسب نمره خوب در آزمون دولینگو روی کل مهارت زبان انگلیسی خود کار کنید. برای این مسئله بهتر است از مطالب سطح بالا شامل خواندن مقالات خوب مانند وال استریت ژورنال و نیویورکر استفاده کنید. گوش دادن به زبان انگلیسی و مکالمه های زیاد با انگلیسی زبانها نیز راه حل مناسبی است.

همچنین شما می توانید قبل از آزمون اصلی در آزمون کوتاه مدت آزمایشی شرکت کنید تا با انواع مختلفی از سوالات آشنا شوید.